Wymiana świec żarowych pod domem – Citroen C3 II 1.4 HDI / 1.6 HDI PSA Peugeot Renault Ford 1.4 TDCI

Wymiana świec żarowych pod domem - Citroen C3 II 1.4 HDI / 1.6 HDI PSA Peugeot Renault Ford 1.4 TDCI



Jak sprawdzić świece żarowe diesla diesel 1.4 HDI? 70/68 KM (HP) (8HZ/8HY/DV4 TD/DV4TD/DV4C DV4 C) Citroën / Citroen C3 II / PSA Peugeot Renault DS 3 Ford 1.4 TDCI Mazda (konstrukcja bliźniacza do 1.6 HDI) EDC16

Wyskakiwał mi od jakiegoś czasu błąd:
Błąd P1351 – Pre/post heating relay circuit / permanent fault / relay controlled and spark plugs not supplied (C3 II glow plug relay location / glow plugs preheat relay location / pre-heater)

Wyszukałem, że mogą to być spalone/przepalone/uszkodzone świece żarowe – jednak przed wymianą postanowiłem je sprawdzić, aby mieć pewność czy to nie moduł/przekaźnik sterujący świecami żarowymi – odpowiada on za grzanie świec przy ujemnych temperaturach lub za dogrzewanie świec żarowych po uruchomieniu silnika gdy jeszcze silnik jest zimny.

Ze względu na słaby dostęp i konieczność demontażu filtra powietrza – a raczej całej obudowy filtra powietrza, postanowiłem zmierzyć świece multimetrem oraz miernikiem cęgowym aby nie musieć rozkręcać dwa razy tego samego, by później je ewentualnie wymienić 🙂

Udało mi się dorwać skrawki schematu w Internecie – ale nadal nie wiedziałem, gdzie jest ten przekaźnik świec żarowych w tym C3 II 1.4 HDI – ale natrafiłem na pewien krótki filmik w Internecie i udało się go namierzyć!

Pomiary wykazały potencjalnie uszkodzone 3 świece żarowe, oraz miałem też pomiary z filmu nagranego już jakiś czas temu, gdzie na oscyloskopie widziałem pobór rzędu 52A/54A przy grzaniu wstępnym świec żarowych – teraz pobór był około 12A więc teoria by się potwierdzała.
(Zobaczcie ten filmik tutaj: Zimna benzyna vs zimny diesel – ile prądu silnik potrzebuje zimą? https://youtu.be/JBNOhQ1t8o4 )

Świece wymieniłem tylko trzy, bo nie chciałem psuć sobie dnia ewentualną szarpaniną – sam grzebię w moim aucie to biorę to na klatę, że zaraz może paść ta świeca 🙂
Przy wykręcaniu jak nie znacie momentu zerwania świecy – możecie ustawić na kluczu dynamometrycznym po prostu moment dokręcania (tak jak ja zrobiłem i ustawiłem 10Nm i próbowałem wykręcać świece i poszły zadziwiająco łatwo i gładko :))
Jeśli świece nie chcą się odkręcić i klucz dynamometryczny przekracza zadany moment czyli po prostu „klika” – podobno skutecznym sposobem jest zalanie gniazda świecy olejem silnikowym i jazda z mokrym gniazdem świecy przez tydzień – cykle nagrzewania i ochładzania się świecy i bloku silnika/głowicy spowodują powolną penetrację gwintu i może ułatwi to odkręcanie – olej przez ten czas raczej nie odparuje, jak inne środki czy płyny jak np. nafta.

A Wy jakie znacie sposoby na odkręcanie świec żarowych lub ratunek po ich zerwaniu?

Czemu świece żarowe się zapiekają? Dlaczego świece żarowe się urywają?
Często świeca i jej gwint są z innych metali i zachodzi zjawisko korozji związanej z innym potencjałem metali jak np. stalowa świeca w kontakcie z blokiem/głowicą z aluminium.

Czy smarować świece żarowe przy ich wymianie? Z jednej strony jakakolwiek obecność smaru, może zapobiegać zapiekaniu się świec żarowych – z drugiej strony moment dokręcania jest mocno powiązany z tarciem – parametry dokręcania są podane i obliczone raczej „na sucho”. Zastosowanie jakiegokolwiek smaru może zmniejszyć tarcie i spowodować większy kąt obrotu niż przy wyliczonych 10Nm „na sucho” (kolejny temat rzeka o dokręcaniu śrub o podany kąt jest bardziej precyzyjne niż podawanie samego momentu :)). Dlatego dokręcanie świecy żarowej ze smarem może powodować jej „za mocne” dokręcenie i uszkodzenie – nawet producenci świec żarowych podają różne zalecenia co do smarowania świec. Jedni zalecają stosowanie własnych specyfików do świec żarowych a inni wymagają montażu i dokręcania „na sucho” – a Wy jak robicie? 🙂

A jeśli przeczytałeś/aś ten opis do końca – to napisz w komentarzu „skarpetka pomiarowa” 😉

Miłego oglądania!
———————————————-
Trochę haseł dla lepszego wyszukiwania filmu:
Jak wykręcić odkręcić świece żarowe bez urywania?
Sposoby bezpiecznego wykręcania świec żarowych – kluczem dynamometrycznym, dynamometrem
silnik wysokoprężny/diesel nie odpala – czemu/przyczyna?
zimą na mrozie nieodpala ciężko pali długo kręci nie zapala
jak zmierzyć wymienić świece PSA e-HDi check measure replace
C2 C1 C4 C5 1.9 TDI Fiesta 406 407 306 307 206 207 DCI 1.5 CDTI DV4 TD DS3 Suzuki Mazda 2 Mini Fusion
how to check glow plugs with a meter multimeter DMM
1.6 HDI/FAP DV6 9HZ 9HY MZ-CD 1.4 CD
———————————————-
Mam dla Was kod rabatowy: TYTUS5
5% rabatu na cały asortyment z wyjątkiem kategorii „Przewody rozruchowe i zaciski” na oba sklepy:
www.e-moto.pl
www.sklep.akubiz.biz

Świat Akumulatorów Szczecin
Gryfińska 106 – tel. 609 302 803
Santocka 42 – tel. 609 309 969

Mobilny serwis akumulatorów z dojazdem na terenie Szczecina i okolic
tel. 505 135 136
Pon-Pt: 7-22
Sob-Nd: 7-20

e-mail: admin@e-moto.pl
Instagram: www.instagram.com/rzezbiarz.tytus

#Tytus #Rzeźbiarz #mrAkumulator #Szczecin #Mobilny #Serwis #Akumulatorów #Akumulatory #Akumulator #MechanicznyMechanik
12 426

Importowane z Youtube

admin: