Rozrząd – serwis i przyczyny awarii

Objawy i przyczyny awarii w zależności od czasu

Często pytasz o mechanizm rozrządu, w tym o to, jak często ulega awarii i dlaczego. Jeśli istnieje złota zasada przedłużania jej życia lub częstotliwości jej zmiany, wszyscy są ciekawi.

W rzeczywistości nie da się udzielić ostatecznej odpowiedzi na te pytania. Pracuję jako mechanik od dłuższego czasu i jedno mogę powiedzieć. Warto go też konserwować, podobnie jak resztę pojazdu. Jeśli łańcuch lub pasek rozrządu pęknie, nie ma innego sposobu na jego naprawę niż na wymianę.

Jak możesz stwierdzić, czy coś poszło nie tak? Co możesz z nimi zrobić? Oto kilka pomocnych wskazówek.

Debata szaleje na temat: łańcuch rozrządu czy pasek?
Kilka słów o czasie awarii, zanim przejdziemy do najbardziej typowych winowajców. W nowoczesnych samochodach można znaleźć dwa rodzaje układów rozrządu. Patrzysz na łańcuch lub pasek rozrządu.

Która z tych możliwości jest wygodniejsza, czyli mniej awaryjna? Często słyszę to pytanie. To wszystko zależy. W teorii łańcuch przewyższa pasek. Ponieważ został zaprojektowany tak, aby nie wymagał konserwacji, powinien działać tak długo, jak Twój silnik.

Dzięki temu nie musisz się martwić o prawdopodobną awarię lub wymianę. Wynika z tego, że wytrzyma dłużej niż pasek, ponieważ jest wykonany z metalu. Guma, plastikowy kabel i wzmocnienie tkaniny to wszystko, co ma do zaoferowania ten ostatni.

Wysunięto wiele hipotez, ale jak bardzo są one trafne?

W rzeczywistości były repliki łańcuchów, które przetrwały przez cały kilkuletni okres eksploatacji samochodu, nawet do 600 tys. km. Wymagał tylko doskonałego oleju silnikowego i podstawowej konserwacji.

Z tego powodu łatwo go odróżnić od reszty stada. Ta odległość może wymagać wielu zamienników tego ostatniego. W rezultacie rozbieżność była krytyczna. Niestety te czasy już dawno minęły.

Łańcuch rozrządu staje się dla mnie coraz bardziej typowy do naprawy w samochodach, które mają zaledwie kilka lat. Co tu się dzieje? Czy to wina niskiej jakości komponentów, czy styl jazdy kierowców? Zobaczmy, czego możemy się dowiedzieć.

Jak często czas się nie zgadza?
Łańcuch jest znacznie trwalszy niż pasek pod każdym względem. Według twórców nie jest to jednak przedmiot niezniszczalny. Kiedy coś w samochodzie się zepsuje lub zużyje, to tak jak każdy inny element. Przewiduje się, że jego żywotność wynosi zwykle od 300 000 do 500 000 kilometrów.

Należy zauważyć, że są to tylko szacunki, a każda sytuacja musi być oceniana indywidualnie. W pewnym momencie nawet pozornie niezniszczalny element może ulec degradacji na przestrzeni kilku tysięcy mil. Co tu się dzieje? Obecnie trwa etap „włamania”.

Innymi słowy, jeśli ma wadę, może rozwinąć się po pierwszych 20-30 tysiącach kilometrów użytkowania. Dlatego właśnie ta część powinna być dokładnie zbadana podczas wstępnych przeglądów samochodowych.

Jednak równie powszechną przyczyną awarii mechanizmu rozrządu zaworowego jest zwykłe zużycie. I nie ma znaczenia, czy awaria jest spowodowana łańcuchem czy paskiem. Jednak ważne jest, aby być świadomym znaków. Możesz uniknąć znacznie poważniejszych problemów, takich jak awaria silnika, jeśli zidentyfikujesz je odpowiednio wcześnie.

Objawy awarii rozrządu
Okazuje się, że ich dostrzeżenie wcale nie jest trudne. Doświadczony kierowca z pewnością odkryje wszystko, co dzieje się z pojazdem. W zimnym silniku wadliwy napęd rozrządu powoduje, że samochód jest głośniejszy.

Po uderzeniu metalowym przedmiotem wydaje stukot lub grzechotanie. Ponadto normalne funkcjonowanie silnika jest całkowicie niestabilne. Widoczny jest zauważalny spadek mocy, a także wzrost zużycia paliwa.

Ponadto rura wydechowa zacznie palić w wyniku tego problemu. Musisz jak najszybciej skontaktować się z technikiem takim jak ja, jeśli zauważysz którykolwiek z tych objawów.

Pamiętaj, że pasek lub łańcuch po prostu się zużyje, oprócz zwykłych awarii. Jeśli chodzi o to drugie, to prawdą jest, że ludzie mają różne punkty widzenia. Jednak jest wielu, którzy twierdzą, że należy to zmienić tylko wtedy, gdy zauważysz oczywiste objawy zużycia.

Prowadzenie pojazdu jest po prostu niewykonalne, jeśli nie masz czasu. Poza wymianą silnika, co zdecydowanie odradzam, nie ma innej realnej opcji. Podobnie samodzielna wymiana paska rozrządu nie jest czymś, do czego zachęcam.

Proszę o kontakt, jeśli zauważysz którykolwiek z typowych wskaźników awarii czasu. Wymienię go tak szybko, jak to możliwe. Nie czekaj, aż problem sam zniknie; nigdy tego nie robi.

Silnik ulega zniszczeniu, jeśli rozrząd jest uszkodzony, co jest o wiele bardziej kosztowne niż jego naprawa.

admin: