Czym są świece zapłonowe?

Czym są świece zapłonowe? Co zawierają?
Świeca zapłonowa jest jedną z części układu zapłonowego silnika spalinowego, a dokładniej – elementem zapewniającym iskrę elektryczną niezbędną do zapłonu mieszanki sprężonego powietrza z paliwem w komorze spalania. Innymi słowy, to dzięki świecom zapłonowym możliwe jest uruchomienie silnika samochodu.

Świece zapłonowe składają się z:

• elektroda centralna (wykonana z rdzenia miedzianego lub wartościowych stopów);

• elektroda boczna (masa);

• przyłącza (są wyposażone w cewkę lub przewód zapłonowy);

• izolator ceramiczny (odpowiedzialny m.in. za odprowadzanie ciepła do głowicy cylindra);

• metalowy korpus (umożliwiający zamontowanie świecy w głowicy silnika);

• nakrętka stykowa;

• pin kontaktowy;

• uszczelka.

Pomiędzy elektrodą środkową a elektrodą boczną połączoną z ziemią znajduje się tak zwany iskiernik. Co ważne, nie może być zbyt szeroka, gdyż uniemożliwiłoby to przeskakiwanie iskry między elektrodami, ale też nie może być za mała, gdyż spowodowałoby to zlanie się elektrod. Powinien być dokładnie skalibrowany zgodnie z zaleceniami producenta.

Co robi świat zapłonu?

Iskra między elektrodami świecy zapłonowej zapala kombinację paliwowo-powietrzną niezbędną do uruchomienia silnika. Dlatego świece zapłonowe pełnią istotną funkcję – wadliwe uniemożliwiają uruchomienie samochodu. Należy jednak pamiętać, że ich obowiązek na tym się nie kończy. Odpowiadają też głównie za płynną pracę silnika, a nawet stopień zużycia paliwa.

wymiana świec zapłonowych

Rodzaje świec zapłonowych

Istnieje kilka kategorii świec zapłonowych. Istnieją na przykład świece o różnych wartościach cieplnych, czyli o różnych właściwościach zarówno przewodzenia, jak i rozpraszania ciepła. Większość ludzi stosuje te kryteria, aby odróżnić świece zimne od ciepłych. Na przykład silniki chłodzone powietrzem i te pracujące z dużymi prędkościami często wykorzystują te pierwsze, podczas gdy te z ograniczonymi zdolnościami rozpraszania ciepła używają tych drugich. W rezultacie wykorzystują je między innymi wolnoobrotowe silniki chłodzone cieczą.

Inne cechy świec zapłonowych, które można wykorzystać do ich klasyfikacji, to:

Liczba i forma elektrod bocznych;

Substancja używana do budowy elektrody centralnej;

Rodzaj pieczęci.

Rozmiar wątków

Najlepiej pozostawić wybór świec zapłonowych profesjonalistom, ponieważ jest to trudny proces. Dobrym pomysłem jest zasięgnięcie porady profesjonalisty, na przykład renomowanego warsztatu samochodowego, który może pomóc w wyborze odpowiedniego pojazdu.

Dlaczego świece zapłonowe tak często zawodzą?

Z biegiem czasu świece zapłonowe zaczynają się psuć. Zła jakość paliwa, wadliwa instalacja świecy zapłonowej, zły rozrząd, uszkodzone zawory i silne zanieczyszczenie filtra powietrza to tylko niektóre z możliwych przyczyn ich złego stanu.

Jakie są oznaki i symptomy wadliwego układu zapłonowego?

Problemy ze świecami zapłonowymi mogą objawiać się w różny sposób, takimi jak nieregularny zapłon, trudności z uruchomieniem zimnego silnika, wyższe zużycie paliwa, samozapłon, a nawet utrata mocy silnika.

Jak sprawdzić, czy świece zapłonowe są w dobrym stanie?

Przyjrzenie się świecom zapłonowym z bliska to dobry sposób na określenie ich stanu. Za pomocą tej metody będziemy mogli wykryć pęknięcia i inne uszkodzenia mechaniczne, a także przyszłe naloty. Na przykład, jeśli na świecy znajdziemy sadzę, może to oznaczać, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest nieprawidłowa lub że filtr powietrza jest zanieczyszczony. Z drugiej strony osady popiołu mogą oznaczać, że stosowane paliwo jest złej jakości. Brązowo-żółta glazura ołowiana może oznaczać, że silnik pracuje zbyt ciężko. A olej na świecach może oznaczać, że zużyły się pierścienie tłokowe lub uszczelniacze. Stan świecy, w tym to, czy się stopiła, należy brać pod uwagę podczas całego procesu kontroli.

Czy w przyszłości muszę naprawić lub wymienić świece zapłonowe? Czy to dużo pracy?

Na wszelki wypadek zaleca się wymianę świec zapłonowych co 30 do 45 tysięcy kilometrów, choć może to się różnić w zależności od wieku samochodu, producenta i rodzaju świecy (np. 60 tysięcy kilometrów). W przypadku przedwczesnego zużycia lub uszkodzeń mechanicznych konieczna jest oczywiście wymiana.

Wymiana świecy zapłonowej nie jest trudna, ale wymaga szczególnej dbałości o szczegóły. Świece mogą wypalić się szybciej, jeśli zostaną nieprawidłowo zainstalowane.

Na początek zawsze wykonuj wymianę świec zapłonowych przy zimnym silniku i wyłączonym zapłonie. Dobrym pomysłem jest również wyłączanie świec pojedynczo, aby uniknąć zepsucia okablowania.

Zdejmij osłonę świecy zapłonowej i oddziel przewody lub, w nowoczesnych pojazdach, wyjmij cewkę. Przed wyjęciem wtyczek użyj odkurzacza lub sprężonego powietrza, aby wyczyścić ich gniazda, aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do silnika. Po wyjęciu starych świec za pomocą klucza do świec, wyczyść gniazdo, aby upewnić się, że nie ma już żadnych zanieczyszczeń. Jeśli złamiesz izolator podczas wyjmowania świecy zapłonowej, jej wyjęcie będzie trudne.

Kiedy skończysz wkręcać nowe świece, użyj klucza, aby dokręcić je na miejscu. Doskonałym rozwiązaniem jest klucz dynamometryczny, za pomocą którego można ustalić właściwy moment dokręcania (zależy to od średnicy gwintu, dlatego musimy wcześniej sprawdzić, co będzie odpowiednie dla naszych świec). Gdy wszystkie przewody lub cewki zostaną połączone, gotowe.

Co się stanie, jeśli nie wymienisz starego?

Ważną częścią układu zapłonowego jest komplet świec zapłonowych. Zużyte części mogą utrudnić nam uruchomienie samochodu, jeśli nie wymienimy ich w odpowiednim czasie.

W Mobilny Mechanik Warszawa wymieniamy świece zapłonowe.

W Warszawie naprawiamy samochody mechanicznie i elektrycznie. Zadzwoń do nas, jeśli potrzebujesz wymienić świece zapłonowe. Nasi specjaliści oszacują koszty naprawy, ustalą termin naprawy i dokończą naprawę w naszym stacjonarnym zakładzie samochodowym w Warszawie.

admin: